Don't cry Jone

Jimmy,plese say you’ll wait for me
I’ll grow up someday you’ll see
Saving all my kisses just for you
Shine with love forever true

Jone was the girl who lived next door
I’ve know her I guess ten years or more
Jone wrote me a note one day
And this is what she had to say

Slowly I read her note once more
Then I went over to the house next door
Her teardrops fell like rain that day
When I told Jone what I had to say

"Jone ,Jone please don’t cry
You'll forget me by and by
You,re just fifteen and I’m twenty-two
And Jone I just can,t wait for you
Soon I left out little home town
Got me a job and try to settle down
But these words keep on my memory
The words that Jone say to me

I packed my clothes and I called the plane
I had to see Jone I had to explain
How my heart was filled wit her memory
And that’s my Jone if she married me
I ran out the way to the house next door
The things were like they were before
My teardrops fell like rain that day
When I heard what Jone had to say

Jimmy,Jimmy please don't cry
You,ll gorget me by and by
It,s been five years since you’ve been gone
Jinny married your best friend,John

Don't cry Jone;這是我由年輕一直喜歡到現在的一首歌。最初是某個深夜偶然地從老弟錄的帶子上聽到,那單純卻優美的旋律和男女聲低語似地唱和,有那麼點悲哀透出。是情歌嗎?內容是什麼意思呢?

英文沒程度的我立刻把小我三歲的老弟抓來追問。

他聽了聽,為我做了簡單解釋:一位少女向隔壁大男孩傾訴愛意,請大哥哥等她長大。大男孩說我已22妳才15我不能等。他野心勃勃地離開家鄉到外地打天下一段日子後,回來想找女孩結婚,只是當年傾訴愛意的女孩已嫁給了他的好朋友。

這首歌一直讓我想到那對兄妹離家尋找青鳥的故事。

「青鳥」,有不知道這童話故事的嗎?它的寓意其實就是「找尋幸福」。

小兄妹離開溫暖安全的家,歷盡千辛萬苦尋找青鳥,每每找到了卻一抓到手中就變了顏色。等他們終於找到了,帶回家那一刻又變了色。而家中養的那隻不起眼小鳥竟是真正青色的鳥。

我見過不少小說以青烏為魂寫出類似「Don't cry Jone」這樣的故事。男人,好像一定要經過「離去」,方知所追求的就在曾經伸手可及之處。

是什麼使得那麼多男人一再重覆同樣的遺憾?

距離。

是零距離使得視焦失真,看不清眼前一切。而距離也造成了美感,使曾有的記憶披上了彩色繽紛薄紗。

我不是要鼓勵未成年小孩子談戀愛。戀愛,是多少聰明的成年人都參不透的難題,未成年淺嚐怦然心跳的甜甜澀澀初戀已足添美好記憶,若想學成年人腳踏烈炎赤足安然走過,那是神話。

未成年,什麼都不成。成天嚷嚷愛,轉眼又不愛,不斷重覆熱戀失戀。但我一直堅信:愛若是真,就給它時間給彼此距離。時間無情,它會催化真情更會摧毀虛意。鼻子踫鼻子的執意片刻不離,愛的基礎會堅實嗎?相反。因太近反而模糊了焦點,一切虛構在脆弱的幻象中。

我們多方尋找青鳥,有的人甚至粉身碎骨也不惜,得到了呢?一切就圓滿了嗎?不可能!世事如此。愛人的不被愛,被愛的不愛人,愛與被愛的又早晚必有分離的一天。

你說一切既全屬徒然,那愛與幸福何必辛苦去追求,出家算了。我卻不如此想。人生一趟既是勢在必「行」,在急切地往未知遠處衝去前,何妨先停看聽一下,是否身邊就有你輕易可把握住的青鳥?

珍惜已有的,把握在手中的。心存感激;已是幸福。

20051918

純粹因聽歌而有感而發。好不容易找到了「Don't cry Jone」歌詞,藉機抄下來備忘。英文單字會念不會拼,一字一字的敲鍵盤,累。

此篇瀏覽次數

arrow
arrow
    全站熱搜

    darkgreen 發表在 痞客邦 留言(36) 人氣()